понедельник, 7 октября 2019 г.

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ


СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ  МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ
У зв’язку із запровадженням компетентнісної парадигми в освіті, вищі навчальні заклади мають здійснювати організацію навчально-виховного процесу виключно на основі національно прийнятих кваліфікаційних стандартів  (Національна квалікаційна рамка). Однією з складових професійної компетентності майбутнього вихователя є - компетентність у сфері інформаційно-комунікаційних технологій.
Розвиток системи освіти в Україні визначається Державною Національною програмою "Освіта (Україна XXI століття)", Законами України "Про освіту", "Про дошкільну освіту" [1; 2]. Необхідність формування інформаційно-комунікаційної компетентності у майбутніх педагогів регламентується рядом нормативних документів України: Законами України «Про вищу освіту», «Про Національну програму інформатизації», «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 - 2015 роки» [3], Національною доктриною розвитку освіти, Національним проектом «Відкритий світ», у яких одним із основних завдань є формування якісного кадрового потенціалу, створення умов для постійного підвищення освітнього рівня педагогічних працівників. Компетентнісно-зорієнтований підхід - один із основних концептуальних орієнтирів, напрямів розвитку змісту освіти в Україні та розвинених країнах світу.
Цілком очевидно, що подальша трансформація дошкільної освіти так чи інакше буде пов’язана з усе більш широким використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Опанування комп’ютерної грамотності на елементарному рівні – запорука успішної реалізації особистості дошкільника, тому що в галузі освіти найбільш потужно виявляє себе тенденція щодо поступової адаптації змісту інформатики по спадній лінії – від ВНЗ до школи, від старших класів до початкової школи й далі до дитячого садка. Необхідною умовою оптимізації цього процесу повинна стати достатня професійна готовність вихователів до застосування засобів ІКТ навчання у дошкільному закладі. Це вимагає відповідності професійної компетентності педагога сучасному рівню інформаційного суспільства, тому підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) до професійної діяльності в умовах ІКТ постає одним з найважливіших завдань вищої освіти [1; 3].
Учені акцентують увагу на можливості вже в дошкільному дитинстві оволодіти комп’ютерними технологіями за умови, якщо комп’ютерні засоби не матимуть для дитини шкідливих наслідків їх застосування. При цьому роль педагога в побудові діалогу „дитина – комп’ютер” є провідною.
Проблема підготовки майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку вивчалася достатньо активно в багатьох аспектах. У контексті нашого дослідження особливого значення набувають філософські, культурологічні та теоретико-методологічні засади підготовки майбутніх фахівців в умовах вищого навчального закладу (Г.Балл, І.Бех, І.Зязюн, Г.Костюк,  С.Максименко, О.Пєхота, А.Старєва та ін.), а також педагогічні (О.Абдулліна, Б.Андрієвський, Л.Артемова, Р.Гуревич, Н.Мойсеюк, О.Мороз, Л.Пєтухова, О.Пєхота, В.Сластьонін, М.Сметанський, Г.Тарасенко, О.Шестопалюк та ін.) і психологічні (В.Лазарєв, О.Леонтьєв, та ін.); дослідження з теорії та практики дошкільної педагогіки (Л.Артемова, Е.Вільчковський, О.Кононко, О.Кучерявий, Н.Лисенко, Т.Поніманська та ін.); питання підготовки фахівців до роботи з дітьми дошкільного віку у різних аспектах: організація розумового розвитку дитини (А.Венгер, Л.Венгер, Т.Танько та ін.); питання інформатизації освіти та теоретичні засади використання ІКТ у навчальному процесі вищої школи (В.Биков, Б.Гершунський, М.Жалдак, Ю.Жук, М.Кадемія, В.Клочко, А.Коломієць, О.Співаковський, Є.Полат та ін.) [1;4].
Проблемі підготовки фахівців дошкільної освіти присвячено низку дисертаційних досліджень: (Т.Ахаян, В.Бенера, О.Бігич, А.Булинін, М.Вятютев, Н.Грама, Л.Загородня, Д.Ізаренков, А.Кир’якова, Т.Книш, О.Кучерявий, Е.Мінібаєва, В.Нестеренко, Н.Сайко, Н.Харитонова М.Чернова та ін.) [1;5]. Безперечно, питання підготовки майбутніх вихователів висвітлюється в психолого-педагогічній літературі, але проблема формування інформаційно-комунікаційної компетентності  у процесі підготовки майбутніх вихователів розглядається недостатньо.
Під час викладання дисципліни «Нові інформаційні технології» для  студентів спеціальності «Дошкільна освіта» формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх вихователів проходе крізь її компоненти: загальний, діагностичний та предметно-орієнтований (дивись схему 1).
 










Схема1  - Складові компоненти інформаційно-комунікаційної компетентності майбутнього вихователя
Підготовка студентів спеціальності «Дошкільна освіта» в умовах Маріупольського державного університету відбувається з організаційно-педагогічних умов:
- наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій  в усіх формах організації навчальної діяльності майбутніх вихователів;
- залучення студентів до продуктивної діяльності з розробки та змістового наповнення електронних ресурсів, спрямованих на задоволення освітніх потреб у сфері дошкільного навчання.
Виконуючи практичні завдання чи виконуючи самостійні розробки студенти постійно вдосконалюють навички застосування інформаційно-комунікаційної компетентності. Як видно зі схеми, студенти постійно на практиці використовують стандартні додатки Microsoft Office System (текстовий процесор Microsoft Word, проводять аналіз та організацію даних за допомогою Microsoft Excel, створюють демонстраційні матеріали, презентації у Microsoft Power Point, застосовують та розробляють ефективні веб-сторінки Microsoft Front Page).
Таким чином, можна зробити висновок, що формування інформаційно-комунікаційної компетентності студентів – майбутніх вихователів дітей дошкільного віку – тривалий багатоступінчатий процес. Формування національної системи освіти в контексті загально-цивілізаційних  трансформацій обумовлює необхідність підготовки педагога нового покоління для всіх навчально-виховних систем, в тому числі й для системи дошкільної освіти.

Список використаних джерел
1.     Закон України «Про дошкільну освіту» // Урядовий кур’єр. – 2001. – № 144. – С.1-9.
2.     Закон України «Про освіту» : від 23 травня 1991 р. // Відомості Верховної Ради (ВРР). – 1991. – № 34. – С.451.
3.     Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 роки» // Урядовий кур’єр. – 2007. – № 28.
4.     Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). // Дошкільне виховання, 2012, №7. - С.4-19.
5.     Дяченко С. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування основ комп’ютерної грамотності старших дошкільників :  автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кандидата педагогічних наук 13.00.04 –  теорія і методика професійної освіти /Дяченко Світлана Володимирівна; Луганський  національний університет ім. Тараса Шевченка. - Луганськ, 2009. – с. 3-14

Комментариев нет:

Отправить комментарий